ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ: _______________________________

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: __________________________

 

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ

 

 

1. Δίπλα σε κάθε ρήμα συμπληρώνω (με προσοχή) τον Αόριστο:

 

 

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ

ΑΟΡΙΣΤΟΣ

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ

ΑΟΡΙΣΤΟΣ

βλέπω

 

ακριβαίνω

 

λέγω

 

ομορφαίνω

 

έρχομαι

 

απολυμαίνω

 

γδέρνω

 

σημαίνω

 

γέρνω

 

συμπεραίνω

 

λαβαίνω

 

απαλλάσσω

 

τυχαίνω

 

παραγγέλνω

 

 

 

2. Γράφω στην ίδια πτώση του άλλου αριθμού  τα παρακάτω ουσιαστικά:

 

ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ

ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ

τον άνθρωπο

………………………………

του ήρωα

………………………………

………………………………

των γειτόνων

του εργάτη

………………………………

………………………………

των ανθοκήπων

του στόλου

………………………………

τον κίνδυνο

………………………………

του ταμία

………………………………

………………………………

των κατοίκων

 

 


3. Στις παρακάτω προτάσεις σημειώνω το ρήμα, το υποκείμενο, το αντικείμενο, και το κατηγορούμενο, όπου υπάρχουν όπως στο παράδειγμα:

 

              Υπ.       Ρ.        Κατ.

π.χ. Ο Γιώργος είναι έξυπνος.

 

α. Ο Πέτρος και ο Παύλος είναι ζωγράφοι.

 

β. Η ονομαστική είναι η πτώση του υποκειμένου.

 

γ. Η αιτιατική είναι η πτώση του αντικειμένου.

 

δ. Εδώ, θα χτιστεί πολυκατοικία.

 

ε. Μου έδειξες τους βαθμούς του.

 

στ. Τον κήπο θα τον σπείρουμε λαχανικά.

 

 

 

4. Υπογραμμίζω και χαρακτηρίζω τους επιθετικούς και κατηγορηματικούς προσδιορισμούς όπως στο παράδειγμα:

 

        (επ.πρ.)  

π.χ. Η απαλή μουσική ξαφνικά σταμάτησε.

 

Α. Η δυνατή βροχή δε μας επέτρεψε να βγούμε.

 

Β. Η καλή, ελληνική μουσική ακούγεται ευχάριστα.

 

Γ. Ο καιρός, γλυκός και ζεστός, μας έφτιαξε το κέφι.

 

Δ. Ο Βλοσυρός*, ο καπετάν Γιάννης, κοίταζε τους ναύτες.

 

 


5. Υπογραμμίζω και χαρακτηρίζω προσδιορισμούς που φανερώνουν (τόπο, χρόνο, τρόπο, ποσό) όπως στο παράδειγμα:

 

                  (επιρ. πρ. τόπου)

π.χ. Πάω για την Αθήνα.

 

α. Πάνω πάνω ήταν ένας φάκελος

 

β. Μπήκε στο αυτοκίνητο και ξεκίνησε βιαστικά.

 

γ. Κάπου κάπου θυμόταν με νοσταλγία την πατρίδα.

 

δ. Το Πάσχα θα πάμε στο χωριό.

 

ε. Βάδιζε γελώντας.

 

 

6. Γράφω τα παραθετικά των επιθέτων (μονολεκτικά).

 

ΘΕΤΙΚΟΣ

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΣ

ΥΠΕΡΘΕΤΙΚΟΣ

μικρός

………………………………

………………………………

μακρύς

………………………………

………………………………

λίγος

………………………………

………………………………

καλός

………………………………

………………………………

επιμελής

………………………………

………………………………

 

 

7. Μετατρέπω την ενεργητική σύνταξη σε παθητική και αντιστρόφως:

 

Ο δυνατός σεισμός γκρέμισε τα σπίτια.

 

…………………………………….……………………………………………………

Αυτό το σπίτι χτίστηκε απ’ τον παππού του Κωστάκη.

 

…………………………………………………………………………………………

Οι τοίχοι θα βαφτούν απ’ τους εργάτες.

 

…………………………………………………………………………………………

Μεταφέρει τα δέματα στο σπίτι.

 

…………………………………………………………………………………………

Το δωμάτιο έχει συγυρισθεί από σένα.

 

…………………………………………………………………………………………

 


8. Κάνω χρονική αντικατάσταση στα ρήματα: πετούσαμε, είχε μετρηθεί, θα ξεχαστείτε.

 

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ

 

 

 

ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ

 

 

 

ΜΕΛΛ. ΣΤΙΓΜ.

 

 

 

ΜΕΛΛ. ΕΞΑΚΟΛ

 

 

 

ΑΟΡΙΣΤΟΣ

 

 

 

ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ

 

 

 

ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ

 

 

 

ΣΥΝΤ. ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ

 

 

 

 

 

9. Φτιάχνω σύνθετες λέξεις με τις λέξεις των παρενθέσεων και συμπληρώνω τις προτάσεις:

 

α. Ο Ερμής ήταν ο …………………………………… των θεών.

(μεταφέρει- αγγελίες)

 

β. Απ’ το δρόμο ακούστηκε η δυνατή φωνή του ……………………………………

(πουλάει- λαχεία)

 

γ. Ο  …………………………………… είναι πουλί.

(τρώει- μέλισσες)

 

δ. Ο………………………………… προσφέρει το αίμα του για τη σωτηρία των άλλων.

(δίνει- αίμα)

 

 



* Βλοσυρός =αυτός που κοιτάζει άγρια, θυμωμένα.